3 november 2024
Johannes Bergmarks år av unika ljudupplevelser

Johannes Bergmarks år av unika ljudupplevelser och gränsöverskridande konst

Under året 2010 utforskade Johannes Bergmark ett brett spektrum av musikaliska och konstnärliga uttryck, från akustisk massage och elektroakustisk skåpbil till noise, butoh och futuristiska instrument. För Bergmark blev året en resa genom ovanliga ljudlandskap och samarbeten, där konst och musik förenades på unika sätt. I både workshops och performance upptäckte han hur ljud kan skapa upplevelser bortom det förväntade – och hur även till synes små detaljer kan bära en enorm laddning.

Akustisk massage och råhet med Sunn O))) och Dylan Nyoukis

Sunn O))) introducerade en helt ny nivå av fysisk musikupplevelse genom sin akustiska massage på Fylkingen. Dylan Nyoukis bidrog med sitt obarmhärtigt råa uttryck, där han på ett humoristiskt sätt använde röst och kontaktmikrofoner för att skapa ett ljudlandskap som bryter alla gränser. Bergmark beskriver hur Nyoukis spelade med röst och objekt utan att fastna i förutfattade meningar, något som gav upphov till en ljudvärld som kändes både befriande och utmanande.

Mubil – en elektroakustisk skåpbil på turné

Under året turnerade den elektroakustiska skåpbilen Mubil, bemannad av Tippi Tillvind och Luc Kerléo, i Sverige. Detta mobila ljudexperiment förenade artister som Anders Dahl, Stefan Östersjö, och Martin Küchen. Genom att ständigt vara i förändring mötte Mubil både artister och publik på deras egna villkor, och skapade nya musikaliska upplevelser i varje möte. För Bergmark blev Mubil ett spännande exempel på hur musik kan nå människor på platser och sätt som inte är möjliga i traditionella konsertsammanhang.

En mångfald av ljudexperiment på Norbergfestivalen

Norbergfestivalen gav Bergmark möjligheten att delta i workshops och uppleva en rad unika ljudkonstverk. Här höll Syntjuntan en workshop, och GEIGER Allstars spelade bakom Åke Parmerud, vilket skapade en dynamik av kollektiv blygsamhet och kraftfullt ljud. YouHero presenterade ett noise-set med ett lekfullt interface, medan Jacob Riis och Jaseem Hindi samarbetade i ett fascinerande möte mellan låg- och högelektronik.

Butohkonstnärens materiella koreografi och inspirerande seminarier

Ett av årets mest intressanta möten var med butohkonstnären Su-En, som bjöd Bergmark till sitt öppna hus. Här utforskade hon kroppens rörelser i relation till olika material, vilket inspirerade Bergmark att fundera på hur musik och konst kan korsbefrukta varandra genom helt oväntade medel. Samtidigt fördjupade Bergmark sitt engagemang för att inspirera barn genom estetikseminarier om konstnärliga läroprocesser, vilket påverkade hans egna musikaliska processer och viljan att skapa musik som når utanför de vanliga ramarna.

Årets höjdpunkt: futuristiska instrument och de legendariska Intonarumori

Bland årets höjdpunkter var möjligheten att spela futuristiska instrument som Pietro Verardo rekonstruerat, baserade på de legendariska italienska Intonarumori, ljudmaskiner skapade av futuristen Luigi Russolo på 1910-talet. Dessa mekaniska ljudmaskiner – korsningar mellan baul-instrument och vevlira – tillförde en ny dimension i Bergmarks musikaliska repertoar. Fabio Cifariello Ciardis kompositioner för Intonarumori och KammarensembleN blev en upplevelse som Bergmark beskriver som avgörande, kanske till och med ett skäl för att börja komponera själv.

Sound of Stockholm och experiment på Fylkingen

På Sound of Stockholm imponerade Mats Lindström med sitt lysrörssolo, medan Adachi Tomomi, en annan likasinnad experimentell musiker, gästade Fylkingen med hemmagjord elektronik och uppfinningar som fångade Bergmarks intresse. Magnus Bunnskogs Stycke för vinylspelare, röst och frigolit blev en favorit, och skapar, enligt Bergmark, en upplevelse som både överraskar och berör.

Avslutningen på året – en hyllning till Åke Hodell

Årets slut på Fylkingen inkluderade en ljusfest där Bergmark spelade en duo med violinisten Katt Hernandez. De bjöd på rå och lekfull noise, och i ett kort, men kraftfullt ögonblick hyllades konstnären och poeten Åke Hodell genom en inspelning av Dödens Duvor, som blev en kort men kraftfull påminnelse om Hodells inflytande på den experimentella scenen.

Johannes Bergmarks musikaliska resa 2010

2010 blev ett år av oväntade möten och banbrytande upplevelser för Johannes Bergmark. Från akustisk massage till futuristiska instrument och samarbeten med konstnärer och musiker inom noise, butoh och elektroakustik, blev året en resa genom ett landskap där ljud blev mer än musik – de blev berättelser, upplevelser och en oändlig källa till inspiration.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *