Med en katalog på cirka 200 vinyler och 150 CD-skivor har det tyska skivbolaget FMP (Free Music Production) blivit en hörnsten för den europeiska fria musiken. Grundat av Jost Gebers, Dieter Hahne, Peter Brötzmann och Peter Kowald, var FMP en plattform för den experimentella jazzscenen och improvisationsmusiken i Europa från 1969 till 2010. Här berättar musiker och skribenter om sina mest minnesvärda FMP-upplevelser och tipsar om skivor som definierat fri musik – en genre utan gränser eller kompromisser.
Mats Gustafsson: När drömmen om fri musik blev verklighet
Saxofonisten Mats Gustafsson har en lång historia med FMP, där han bland annat släppte en skiva med Günter Christmann och Paul Lovens. För honom representerar FMP en tid av kompromisslös kreativitet där musiken alltid stod i centrum. FMP skapade inte bara musik, utan formade en skola som visade hur fri musik kunde låta och presenteras visuellt. Gustafsson minns med värme sina samtal med Jost Gebers och beskriver den klassiska FMP-estetiken som något unikt och banbrytande. Här är några av Gustafssons FMP-favoriter:
- Einheitsfrontlied av Brötzmann/Van Hove/Bennink: En explosiv, kaotisk och anarkistisk hyllning till Brechts klassiska sång. Ett måste för varje vinylälskare!
- Schlingerland av Sven-Åke Johansson: En av de mest inflytelserika soloskivorna i frijazzen, där musiken och det grafiska uttrycket förenas på ett enastående sätt.
- 14 Love Poems av Peter Brötzmann: En innerlig hyllning till poeten Kenneth Patchen, där Brötzmanns version av Ornette Colemans Lonely Woman framkallar starka känslor.
- BOX FMP 0030/40/50: Den ikoniska trion med Brötzmann, Mangelsdorff och Bennink exploderar av energi på denna utgåva – en konstnärlig bomb av ljud och design.
- For Example FMP R 1-3: En monumental samling där alla stora namn inom fri musik – från Brötzmann till Globe Unity – finns med.
Andrea Neumann: När den fria musiken nådde Berlin
Andrea Neumann, en av de mer framstående kvinnliga improvisatörerna i Tyskland, beskriver hur FMP inspirerade henne i sökandet efter en egen musikalisk väg under 90-talet. Hon minns konserter med musiker som Cecil Taylor och Evan Parker och hur friheten i FMP:s musik mixade sig med ljuden utanför hennes öppna fönster. Den improviserade musikens energi från FMP lade grunden för hennes egna unika stil, där traditionella instrument mötte nya experimentella uttryck.
Harald Hult: En epok av frihet och samarbete
Harald Hult, en passionerad skivsamlare och frijazzentusiast, lyfter fram FMP som en tid då friheten blomstrade, där europeiskt samarbete och anti-amerikanska strömningar präglade scenen. Bland hans favoriter finns klassiker som Machine Gun av Peter Brötzmanns oktett och Messer med Irene Schweizer och Rüdiger Carl. För Hult är FMP inte bara ett skivbolag utan ett arv av gränslös musikalisk utforskning som lockar till nyfikenhet och upptäckarlust.
Thomas Millroth: Fem personliga favoriter
Skribenten Thomas Millroth delar med sig av fem favoritskivor som har haft en stor personlig betydelse för honom och som visade honom vad fri musik kan vara:
- We Play av Christmann/Schönenberg Duo: Ett experiment med trombon och slagverk som visar på musik bortom traditionella gränser.
- Auf der Elbe Schwimmt ein rosa Krokodil av Zentralquartett: En upplevelse av frihet och olydnad från den östtyska frijazzscenen.
- Messer med Irene Schweizer och Rüdiger Carl: Explosivt och vilt pianospel som gjorde Schweizer till en besatthet för Millroth.
- Canadian Cup of Coffee av E.M.T.: Ett dadaistiskt verk med Johansson, Harth och van den Plaas som utmanade allt han trodde om musik.
- Sweet and S’Ours med Maggie Nicols och Julie Tippets: En intensiv uppvisning i hur kraftfullt musik kan uttrycka känslor utan våldsamhet.
Johan Redin och Magnus Nygren: Musik som skriver historia
Skribenterna Johan Redin och Magnus Nygren bidrar med sina egna favoriter från FMP:s katalog:
- Pakistani Pomade av Alexander von Schlippenbach Trio: En milstolpe i den europeiska frijazzen, med Lovens, Schlippenbach och Parker i en frenetisk, energisk urladdning.
- Live at the Quartier Latin med Schlippenbach och Johansson: En brutal upplevelse där jazzens regler tänjs till det yttersta.
- Carpathes med Michel Pilz, Peter Kowald och Paul Lovens: En mäktig basklarinett som vibrerar i varje hörn av rummet.
- The Living Music av Alexander von Schlippenbach: En mix av konstmusik och frijazz som förkroppsligar FMP:s unika sound.
FMP:s betydelse idag
FMP avslutade sin produktion 2010, men arvet lever vidare. Deras katalog är en ovärderlig skattkista av experimentell jazz och improvisationsmusik, och deras verk fortsätter att influera musiker och lyssnare över hela världen. FMP skapade inte bara musik – de skapade en rörelse för frihet i ljud och en plattform där kompromisslös konst kunde frodas. FMP har banat väg för dagens experimentella musikscen, och deras album är lika inspirerande och oumbärliga idag som de var när de först gavs ut.