Sedan 1991 har finska Circle verkat som den norra hemisfärens främsta krautrockprotegéer. Musiken kretsar ofta kring ett psykedeliskt groove och hypnotiskt repetitiva strukturer. De beskriver sin musik som ”New Wave of Finnish Heavy Metal”. Ett passande epitet med tanke på deras sidosprång och vidsynthet när det gäller att föra sin musik framåt.
”Miljard” är dock annorlunda. Stämningen är nedtonad, de repetitiva riffen som bortblåsta och det motoriska drivet har lagts åt sidan. Nu är det istället Mika Rättös piano som får bära upp musiken. Hans stillsamma pianoklinkande formar makliga kompositioner. De flyter ut till utdragna och drömlika landskap. Allt förstärks sedan av Janne Westerlunds gitarr, Tomi Leppänens trummor och Jussi Lehtisalos bas och synthesizereffekter. Tillsammans har de skapat en monumental dubbel-cd som sträcker sig över nästan två timmar och tio låtar, där sinnesstämningarna påminner om ett kargt vinterlandskap i långsam förändring.
Låtarna på den första delen formar en statisk silhuett som sakta omformas – och återformas. Det finns ingen brådska i musiken och sakta trollbinds jag under repetitionens besvärjelse. På skiva nummer två har pianot sällskap av en vidare uppsättning ljud och tar ut svängarna något mer, men utan att förlora sin strama karaktär. Gitarren ljuder oftare och mörka dronesekvenser gör sig hörda. Höjdpunkten är sista spåret ”Viitane”, där klockspel och piano manar på en modfälld och hypnotisk resa djupt in den mörkaste finnskogen där fågelkvitter ljuder genom lövverken. Det är suggestivt och spännande.
”Miljard” visar prov på kapaciteten som finns hos Circle. Det är en uppvisning i att söka sig framåt och förskjuta identiteter. Gamla mönster lämnas till fördel för nya skepnader som väcker lust och nyfikenhet. Ett av årets vitalaste skivsläpp.