Den akustiska kvartetten The Pitch, bestående av Michael Thieke (klarinett), Boris Baltschun (tramporgel), Morten Olsen (vibrafon) och Koen Nutters (kontrabas), bjuder på ett fascinerande och suggestivt ljudlandskap i albumet Xenon & Argon. Med en instrumentation som lovar luftiga toner och subtil samverkan, levererar de en skiva som bygger på en noggrant komponerad och stillsam klangvärld där lyssnaren får dyka djupt in i ljudens lager och texturer.
En akustisk motpol till det elektroniska
I en tid där improviserad musik ofta blandas med elektroniska element, känns The Pitchs helakustiska album som en frisk fläkt. Kvartettens metod går bortom traditionell improvisation och komposition; istället arbetar de med tonhöjder, tidsdimensioner och lager av ljud. Resultatet är en musik som snarare är en studie av ljudens natur än en konventionell komposition. Genom att bygga upp sina ljudlandskap lager för lager, skapar de en meditativ och texturrik upplevelse där varje ton blir en egen byggsten i den större helheten.
Ett lugn där varje detalj spelar roll
Musiken på Xenon & Argon är långsam och meditativ, fylld av små rörelser och minimal variation. Det är som att lyssna till en lugn flod utan krusningar där varje liten förändring i ljudbilden känns betydelsefull. The Pitch navigerar sin musik med en fast hand, och deras kompositioner är fyllda av ett sällsynt lugn. Här finns inga hastiga vändningar eller plötsliga utbrott – istället är musiken genomgående harmonisk och balanserad, vilket skapar en känsla av tidlöshet.
Orgeln, spelad av Boris Baltschun, är central i ljudbilden och ger musiken en tung men luftig ton, som en varm sommarkväll med fukt i luften. Orgelns långa toner sveper genom landskapet och blir som ett ankare för de andra instrumenten. Morten Olsens vibrafon ligger som ett mjukt dis över kompositionerna, och Koen Nutters kontrabas bidrar till djupet utan att överväldiga. Michael Thiekes klarinett är klar och tydlig, nästan som den varma jorden under fötterna, vilket ger en jordnära kontrast till de eteriska klangerna runtomkring.
Musiken som en meditativ resa
Trots den harmoniska ljudbilden är Xenon & Argon inget lättlyssnat album. Musiken kräver fokus och tålamod av lyssnaren. För att verkligen uppskatta de subtila variationerna behöver man lyssna noggrant och separera varje lager, betrakta varje instrument som en egen liten värld. Genom att tillåta sig själv att fördjupa sig i musiken, upptäcker man de nyanser som gör varje passage till en egen upplevelse. Här krävs både en förmåga att fokusera och att släppa taget – det handlar om att lyssna noggrant och samtidigt låta tankarna vandra fritt.
The Pitch ger lyssnaren möjlighet att skapa sin egen värld i musiken. Denna fristående klangvärld erbjuder en plattform för egna tankar, minnen och visioner, och det är just i denna frihet som musiken blir fantasieggande. Varje lyssning blir till en unik upplevelse, och genom att ge sig tid att verkligen lyssna, får man en chans att upptäcka något nytt i varje passage.
En musikalisk balansakt mellan det konkreta och abstrakta
Xenon & Argon är ett album där varje ton och varje paus känns genomtänkt och meningsfull. Musiken är både konkret och abstrakt, både jordnära och eterisk. Den lyckas vara tillgänglig och samtidigt utmanande, och det är i denna balans som albumets styrka ligger. The Pitch skapar en unik ljudbild som känns lika mycket som ett konstverk som en musikalisk prestation, och resultatet är ett verk som inte bara låter lyssnaren höra ljud utan också uppleva dem på ett djupare plan.
För den som är öppen för att låta musiken vara en meditation är Xenon & Argon ett album som erbjuder en förtrollande ljudresa. The Pitch har skapat en ljudvärld som inte bara är vacker och fridfull utan också tankeväckande och fantasieggande. Albumet är en hyllning till akustikens rena skönhet och en påminnelse om att musiken, i sin mest avskalade form, kan vara lika kraftfull som den mest komplexa kompositionen.